Gullruten-vinner gir PR-effekt for Haugalandet

 

I helgen vant komiserien ”Vikingane” Gullruten-pris for beste humorprogram. Opptakene av sesong 2 er nettopp ferdige, og nå kan serien markedsføre viking-regionen vår i utlandet.

 

Haugalandet er «Homeland of the Viking Kings», noe humorserien på morsomt vis er med på å understreke. Nå ligger det an til at begge sesongene av serien blir solgt til USA, noe som kan være fin markedsføring av Haugalandet som hovedsete for vikingturismen i Norden. For vikingene er kjente over hele verden.

– Vi gjorde en undersøkelse i fjor for å finne ut hva som var det mest søkte ordet når man søker på Norge, og det er ”viking”, sier resielivssjef i Destinasjon Haugesund og Haugalandet, Vigleik Dueland, til NRK. https://www.nrk.no/rogaland/vikingane-kommer-tilbake-1.13479620

 

Dueland er imidlertid tydelig på at større aktører må på banen for å utnytte mulighetene som ”Vikingane” kan gi regionen.

 

– Hvis vi kan få med oss Innovasjon Norge og Fjord Norge til å trykke på, og gjøre noe krysspromotering rundt dette ved lanseringa, så vil det selvsagt hjelpe på å sette regionen vår på kartet, understreker Dueland.

 

I Sveio arbeides det for å utnytte denne den store interessen viking-historien i regionen, og få til å realisere fornøyelsesparken ”Thors rike” med viktingtema.

 

Opptakene til andre sesong av Vikingane ble gjort på Avaldsnes, Visnes, Sandvesanden, men også i Haugesund, og er planlagt sendt på NRK til høsten.

 

FOTO: NRK

VIDEOLINK:

http://nordond4c-f.akamaihd.net/i/wo/open/mdb/51/51188ab8d6ed4aa5988ab8d6edbaa5fc/51188ab8_,1394,2410,.mp4.csmil/master.m3u8