Reiseliv og opplevelser – den raskest voksende næringen

I løpet av de 11 årene mellom 2000 og 2011, steg antallet turister som overnatter minst én natt i Norge, med 60% (tall fra SSB). Selv om vi opplevde en finanskrise i det tidsrommet og nå utsettes for en oljekrise, fortsetter Norge å vokse som turistmagnet. Turistene har ikke skuffet oss, og har fortsatt besøkt oss, men viktigst av alt, de liker det de ser av landet vårt.

Flyselskapet Norwegian mottok en rapport i november i fjor, som konkluderte med at 16.000 nordmenn kan takke de utenlandske turistene for jobbene sine – kun fra deres passasjerstrøm. Reiselivsdirektøren i Region Stavanger gikk så langt som å si at turismen er den nye oljen. Med 162 cruiseskipbesøk i havnen og en økning med 50.000 turister, så er det ikke helt tilfeldig at hun sier noe slikt.

Så hva annet har vi enn stødig vekst og ringvirkninger som sprer seg ut i alle retninger? Vi har en næring med en motbølgefunksjon i forhold til landets økonomi. Hva skjer når oljenæringen og landet ellers går på en smell? Da svekkes kronen og de utenlandske turistene får enda en grunn til komme. Når vi nordmenn stopper kranene og slutter å bruke restaurantene og hotellene, så kommer utenlandske turister inn og smører opp tannhjulene for oss.

La oss se på våre egne erfaringer når vi drar på reiser utenlands, hva er det egentlig vi gjør? Vi spiser, drikker, tipser, shopper, ser, lærer, og sørger for at vi får mest mulig valuta ut av pengene våre. Vi ser nye steder og hvordan andre mennesker lever, som er svært annerledes enn hvordan vi selv har det. Vi blir fascinerte, inspirerte og glade! Tro det eller ei, men for personer som er vokst opp i storbyer som New York, Berlin, Amsterdam og London, så blir de like fascinert og inspirert når de ser hvordan vi har det. Vanskelig å tro? Mennesker er egentlig ikke så forskjellige, men det er helt vanvittig hvor mye Norge generelt, differensier seg fra andre reisemål. Når du er vant til å se tusenvis av tryner og skyskrapere som skygger for solen, stressende gater og opplevelsen av konstant frykt for å bli sprunget ned av hobbymosjonister. Ja da, kjære haugalendinger og sunnmøringer, er det vel ikke så vanskelig å forestille seg at de opplever et aldri så lite sjokk når de kommer på besøk til oss?

Utfordringen er derfor å kunne gi turistene tilbud. Når vi har dager med nedbørsmengder på nivå med regnskogene i Sør-Amerika, eller vindkast som truer med å overlevere taksteinen din til samtlige naboer, må vi likevel ha et sted å besøke og få muligheten til å oppleve noe og som er tilrettelagt for oss alle. Vikinglandet – Thors rike er vår løsning, så hjelp oss med å vise ditt engasjement, for å bygge en fornøyelsespark til oss selv, og alle som måtte ønske å komme på besøk!